La realitat on es desenvoluparà la intervenció psicopedagògica s’emmarca
dins dels projectes i programes de rehabilitació psicosocial en salut mental.
La perspectiva a través de la qual es fonamenta la intervenció és la
complexitat entesa a partir de la comprensió del trastorn mental greu com una situació psicosocial subjecta a
un procés de variabilitat evolutiva considerable, intentant no imposar
l’orientació biomèdica com a factor únic determinant al desenvolupament i
conducta de les persones assistides
La proposta
d’intervenció psicopedagògica confeccionada està sotmesa a un context específic
d’acció situat en el marc del trastorn mental sever. La perspectiva d’actuació
no està prevista des de la discapacitat psíquica associada com únic camí de
referència si no què, es parteix del context interactiu més pròxim de la
persona assistida.
L’elaboració de
la intervenció es fonamenta a partir de la pràctica integradora i
multidisciplinària fent partícips, a tots els professionals que interactuen
d’alguna forma amb la persona usuària. D’aquesta manera s’intervé des de la
complexitat a partir d’un equip interdisciplinari que dóna respostes
integradores a les necessitats individuals de la rehabilitació psicosocial de
la persona assistida.
El
desenvolupament del programa individual de la persona usuària i les propostes
subjacents, s’originaran a partir de l’observació, la recollida d’informació i
el contrast per arribar a donar resposta a les necessitats individuals de la
persona analitzada concretades en un context determinat d’acció (associació per
a persones amb discapacitat intel·lectual i centre ocupacional) i a través d’un
equip d’intervenció que treballarà en un context col·laboratiu.
La funció
específica de la figura del psicopedagog en aquesta intervenció serà la
d’acompanyar a les persones usuàries i assessorar a l’equip de professionals
sobre les estratègies i recursos per obtenir la resposta conductual adequada.