sábado, 25 de octubre de 2014

Subjectes, nivells i dimensions d’anàlisi

Els subjectes d’anàlisi seran els discapacitats intel·lectuals i el personal  que hi intervé ja què aquest últim és igual d’important que el primer per poder donar una millor qualitat de vida a aquest col·lectiu.

Nivells d’anàlisi

La figura del psicopedagog al centre actua a partir d’un model de consulta a través del qual assessora als mediadors que seran els que portaran a terme els programes d’intervenció. Els mediadors en aquest cas concret són els orientadors dels centre i les famílies.
Per a què les propostes d’intervenció es realitzen adequadament, el psicopedagog coordina les activitats d’orientació mitjançant la supervisió dels orientadors procedint a sessions individualitzades on es detecta la consecució i es valora l’adequació de les mateixes.
La comprovació sobre el seguiment de les intervencions comporta la consideració dels orientadors com a membres col·laboratius i per tant, el control sobre la participació i la comunicació conjunta és fonamental de ser revisat.
Mitjançant aquestes sessions individualitzades el psicopedagog avalua l’abast dels plantejaments efectuats per als assistits i elabora noves formes d’actuació per satisfer les necessitats dels orientats.
Les propostes d’intervenció estan adreçades al col·lectiu de persones que hi resideixen de forma contínua o que hi participen al centre de dia  i que sofreixen discapacitats intel·lectuals greus. Aquestes actuacions estan centrades a analitzar i a actuar en els diferents contextos en els què l’assistit hi té contacte i per aquest motiu, és convenient la interdisciplinarietat què proporcionarà una intervenció global i que tindrà efectes en tots els ambients de relació més directa.
La utilització dels programes individuals és un procediment on es confecciona el punt de trobada per al desenvolupament de propostes adequades a la demanda de les necessitats de cada persona i que permet dirigir a tots els professionals implicats en la mateixa direcció.
En aquest sentit doncs, amb la figura del psicopedagog es pretén aconseguir la normalització de la vida de les persones amb discapacitat intel·lectual, adaptant els serveis  a les seves necessitats i buscant la qualitat i innovació en les intervencions.


Taques del psicopedagog


-          En l’assessorament dels orientadors i de les famílies, executar sessions individualitzades que busquen la implicació i autonomia dels membres responsables per garantir l’ajustament de la proposta.
-          La col·laboració entre professionals (interdisciplinarietat) les realitza a través d’espais de reunió on es pretén evitar la dependència de la figura del psicopedagog com a únic desxifrador de la necessitat.
-          Planificar entrevistes mensuals amb els orientadors per avaluar l’adequació de les propostes efectuades anteriorment.
-          Observar directament als assistits per a comprovar possibles necessitats no cobertes.
-          Sistematitzar possibles propostes d’intervenció amb col·laboració d’altres professionals implicats.


Dimensions d’anàlisi


-          Habilitats intel·lectuals: la intel·ligència reflexa una capacitat de la persona per adaptar-se i conviure al seu entorn.
-          La conducta adaptativa: les limitacions en la conducta adaptativa acostumen a trobar-se en convivència en altres àrees d’habilitats adaptatives.
-          Participació, interacció i rols socials: el fet de participar en diferents situacions de la vida implica interaccionar amb l’entorn i assumir diversos rols socials que ajuden a la persona a desenvolupar-se en el context.
-          Salut: poden trobar-se alteracions en el funcionament individual de la persona tant per la patologia com per la medicació per tractar-la.
-           El context: és l’escenari d’acció on les persones viuen i es desenvolupen diàriament. Aquest s’observarà des de la perspectiva ecològica que està composta per tres nivells (la pròpia persona, la comunitat i els patrons socials.